يزد و آلاينده ها

امیرترقی نژاد


"آلودگی هوای استان یزد دست کمی از هوای این روزهای شهر تهران ندارد."این تکیه کلام اکثرشهروندان یزدی است.به طوریکه غلامحسین حیدری رییس دادگستری استان یزد می گوید:متأسفانه برخي از كارخانجات و واحدهاي صنعتي و توليدي استان ،مقادير زيادي عناصر آلوده كننده را در هوا پراكنده مي كنند كه با همكاري محيط زيست با آنها برخورد مي شود.

وی اظهار امیدوار ی می کند که واحدهاي آلوده كننده هوا در استان، قبل از برخورد قضائي نسبت به رفع مشكلات دستگاههاي خود و استفاده از تسويه كننده هاي هوا اقدام نمايند.

این صحبتها در حالی بیان می شود که به اعتقاد کارشناسان ، در استان يزد به دليل وضعيت اقليمي خاص در مناطقي كه خاك براي توليد آجر يا مواد اوليه توليد كاشي مناسب است، برداشت‌هاي بسياري از اين عنصر صورت مي‌گيرد و اين امر موجب برهم زدن تثبيت خاك مي‌شود و عواقب آن در اثر بادهاي شديد، طوفان گرد و غبار، ذرات در هوا پراكنده شده و موجب تشديد آلودگي هوا مي‌شود،به طوریکه در این استان كوره‌هاي آجرپزي و كارخانجات بزرگ بيشترين نقش را در آلودگي هوا دارند.
رئيس كل دادگستري استان يزدنیز بااشاره به اینکه با واحدهاي آلوده كننده هوا برخورد قضائي مي شود،اظهار می دارد :يكي از موضوعاتي كه دستگاه قضائي به منظور حفظ و سلامت جامعه انجام مي دهد همكاري با اداره كل محيط زيست و برخورد قضايي با آلوده كنندگان هوا است.
به اعتقاد حیدری ،متأسفانه برخي از كارخانجات و واحدهاي صنعتي و توليدي استان ،مقادير زيادي عناصر آلوده كننده را در هوا پراكنده مي كنند كه با همكاري محيط زيست با آنها برخورد مي شود.
حيدري تصريح كرد: درحال حاضر تعامل بسيار خوبي بين دستگاه قضائي و اداره كل محيط زيست استان وجود دارد و احكام قضائي متقني عليه واحد هاي آلوده كننده هوا صادر شده است.
وي گفت: اميدواريم كه واحدهاي آلوده كننده هوا در استان، قبل از برخورد قضائي نسبت به رفع مشكلات دستگاههاي خود و استفاده از تسويه كننده هاي هوا اقدام نمايند.

امارئيس دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد می گوید: استان يزد از نظر‌ آلودگي هوا وضعيت مطلوبي دارد و آلودگي هوا در اين استان بيش از حد مجاز و استاندارد نيست ولي در بعضي از مواقع به صورت موردي آلودگي در حد مجاز قرار مي‌گيرد.

دكتر محمدحسن احرامپوش در گفت‌وگو با ایسنا اظهار كرد: با توجه به مشاهدات ميداني و مطالعات انجام شده مي‌توان گفت در مواقعي از روز ‌خصوصا از غروب تا طلوع آفتاب كه وارونگي بيشتر اتفاق مي‌افتد، امكان آلوده بودن هواي شهر به ويژه در مناطقي كه محل استقرار صنايع، كارخانجات و كوره‌هاي آجرپزي وجود دارد .

وي، مونوكسيد كربن،‌ اكسيدهاي گوگرد و ذرات معلق را از مهمترين آلاينده‌هايي كه به عنوان شاخص وضعيت آلودگي مورد بررسي قرار مي‌گيرد نام برد.

وي ‌اضافه كرد: در مناطقي از استان از جمله بلوار جمهوري تا بعد از دروازه قرآن و همچنين شهرك صنعتي آلودگي هوا كاملا با چشم قابل رويت است.

این مقام مسوول در ادامه گازسوز كردن صنايع، نصب دستگاه كنترل آلودگي هوا بر روي صنايع و كارخانجات، اصلاح فرآيندهاي توليد و مصرف سوخت، نظارت و ‌پالايش آلودگي هوا به صورت مستمر و اعمال قوانين و مقررات را از راهكارهاي كاهش آلودگي هوا برشمرد.

وي متذكر شد: با توجه به اينكه حجم عظيمي از آلودگي هوا مربوط به وسايل نقليه است با انجام دادن معاينات فني خودرو به صورت مستمر مي‌توانيم از آلودگي هوا كم كنيم.

احرامپوش همچنين گفت: در استانهاي كويري مانند استان يزد كه گرد و غبار بيشتري دارد مي‌توان با تثبيت شن‌هاي روان، درختكاري، تميز نگه‌داشتن محيط و اضافه كردن فضاي سبز از مواد معلق در هوا كم كرد و از آلودگي هوا كاست.

ولی بنابراعلام کارشناسان ،65درصد آلودگي هواي اين استان ناشي از كارخانه‌ها و مراكز صنعتي است که با توجه به آلودگي ايجاد شده ازسوی كوره‌هاي آجرپزي در حاشيه شهر یزد آلودگي آنها بر مردم تاثير مستقيم داردو بايد به محل ديگري منتقل شوند و يا از سوخت مجاز استفاده كنندکه بهترين نوع سوخت ا گاز طبيعي است که از نظر فني هم مشكلي براي گاز سوز كردن اين كارخانه‌ها وجود ندارد.
به هرحال باید در نظر داشت که آلودگي ايجاد شده از سوخت مازوت مورد استفاده اين كارخانه‌ها چندين برابر گازوئيل و گاز طبيعي است كه از آن جمله مي‌توان به اكسيدهاي گوگرد توليد شده از سوخت مازوت اشاره كرد كه در گازوئيل به يك سوم و در گاز طبيعي به صفر كاهش مي‌يابد. ‌


یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا